lördag 18 maj 2013

Hur gör man?

En kompis frågade mej hur jag fick till sista bilden på förra blogg inlägget så här förklarar jag lite närmare, steg för steg vad jag gjorde i Lightroom 4.



Det första jag nästan alltid gör är och trycker på automatisk.
Då bestämmer datorn lite hur den ska se ut efter infon den får från bilden.








Ibland blir det bra, men det är inte alltid man vill samma som "datorn".







I detta fallet ville jag inte samma som automatiska nivåerna.
Så jag började med att fixa till marken som jag ville ha den på ett ungefär.





Sen när jag kände mej nöjd med marken så la jag till ett filter för att fixa till himlen.
Den lilla cirkeln visar var man hittar filter funktionen.
Drar uppifrån och ner för att få filtret ner åt.
Och sen ser ni hur jag ändrade nivåerna i den stora cirkeln.





Jag var inte helt nöjd med marken.
Så la ett filter där med och höjde mättnaden till 70 för att få lite mer färg.





Och där av fick vi ihop bilden som är här under.
Sen får man så klart testa sig fram bild för bild över vad som blir bäst för just den.
Men det var så här jag fick fram denna bilden i Lightroom 4.
















Nu är det bara till att gå ut och fota mycket och hitta rätt stund när himlen är perfekt och ha lite tur så kan ni med få såna här bilder.
Ha det kul och fota mycket.
Och vill ni se mer exempel på hur jag redigerar mina bilder, så är det bara fråga.
Så visar jag gladligen hur jag gör.

1 kommentar:

  1. Tack, nu det blir till att prova sig fram med filter för mig. Har hittills bara jobbat med inställningar som slår på hela bilden och har då haft problem när tex en del av bilden blivit alldeles för ljus. Kanske Kan jag komma runt det med filter.

    mvh
    Anders

    SvaraRadera