torsdag 1 augusti 2013

How to, Perfect Sky.





 Fick lust att skriva en förklaring över hur man kan jobba med en bild när man gör en exponering.
Då jag själv lär mig nya saker hela tiden, kan det vara skönt att skriva ner saker ibland.
Slut bilden blir inte exakt lika dan som i förra blogg inlägget då maskeringarna inte blev exakt lika.
Då jag började om från noll för att skriva detta inlägget.


Först väljer jag nästan alltid Automatisk exponering.
Och det gjorde jag i detta fallet med.

Sen ändrar jag exponeringen för att få fram en viss känsla i marken och byggnaden.
Då jag nästan alltid lägger filter på himlen behöver jag inte bry mej så mycket om den.


I detta fallet valde jag att använda Justeringspenseln.
För att maskera himlen då horisonten inte är rak.


För att lättare se vad jag täcker drar jag alltid ner exponeringen till -4.0 vilket är max minus för ett lager.

Sen när jag maskerat klart ändrar jag nivåerna tills jag känner mej nöjd i detta fallet blev det:
Exponering: -1.05
Konstrast: 100
Klarhet 100
Resten lämnade jag orört.


Sen efter det maskerade jag upp skuggan på byggnaden och gjorde den mörkar för att få lite mer konstraster i ljuset på byggnaden.


Då bilden inte är helt rak vilket det nästan aldrig blir när man fotograferar så använder:
Beskär övertäcknings verktyget.



Här ser ni hur jag rätat upp bilden efter den närmaste kanten på byggnaden för att få en rak linje i bilden.
Det ät inte alltid det blir exakt men här måste man också tänka på vad man vill visa i bilden och hur.




Det här är då den färdiga bilden efter det jag gjort med den.
Man kan göra extremt mycket med en bild i Lighroom 4 och det handlar alltid om vad man vill visa och hur man vill visade efter vad man ska göra.
I detta fallet var jag ute efter någon speciell stämning med hur ljuset fall på byggnaden.
I bland vill man med att bilden ska lika verkligheten över hur det såg ut när man var där och då kan man inte göra allt för mycket ändringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar